Зробити стартовою   Контакти   Карта сайта
Агробізнес - український агропортал
       

Українські експортери не поспішають в Аграрний фонд

30 11:07:00.06.2009
Українські експортери не поспішають в Аграрний фондПроблема бюджетного відшкодування ПДВ експортерам зерна далеко не нова, але всякий раз виникає з новою гостротою паралельно з появою чергових проблем на ринку зерна. Як повідомляє ІК "ПроАгро", незліченні засідання громадських організацій до сих пор не мали скільки небудь значимого результату. Підтверджена прострочена заборгованість держави перед експортерами вже досягла 1,3 млрд грн, а на думку самих зернотрейдерів і 2,3 млрд грн.
Якщо раніше отримання бюджетного відшкодування ПДВ для багатьох експортерів було основним джерелом їх заробітку при експорті зерна, в той час як накрутки на тонні були невеликі, то зараз ситуація змінилася. Багато компаній, не бачачи перспектив подальшого накопичення таких "заробітків", перестали закладати у свої фінансові плани відшкодування ПДВ як таке, збільшивши маржу на кожній тонні зерна. В результаті постраждав товаровиробник, якому стали платити менше саме на розмір цієї самої маржі.
Остання спроба уряду вирішити проблему боргу з ПДВ, змусивши експортерів ділитися прибутками з товаровиробниками і одночасно піднявши ціни на внутрішньому ринку, - розпорядження Кабінету міністрів "Про заходи щодо прискорення відшкодування податку на додану вартість експортерам зерна" - також закінчилася повним провалом.
Однак, талант нинішнього уряду як раз в тому й полягає, щоб не говорити за прикладом своїх попередників відразу "ні", а спробувати знайти компроміс, вигідний і йому, уряду, і тим, кому воно повинно. Нова постанова уряду України з питання відшкодування ПДВ експортерам зерна, опублікований на днях, з одного боку, виглядає як реальна спроба вирішити проблему, а з іншого - викликає безліч питань, перш за все, тому, що подібний "бартерний" механізм обміну боргів по ПДВ на державне зерно до сих пір ніколи не застосовувався.
Отже, 4 лютого 2009 р. уряд України ухвалив постанову, якою формально експортерам зерна обіцяє відшкодування експортного ПДВ. Експортерам пропонується на добровільній основі викуповувати зерно на біржових торгах Аграрної біржі та інших сертифікованих нею бірж за середньозваженою цінами, які склалися за результатами трьох останніх торгових сесій, але не нижче ціни закупівлі зерна + витрати на його зберігання. Зерно сплатить держава в рахунок свого боргу з відшкодування ПДВ.
Зерно продається з державного продовольчого резерву, продавцем є Аграрний фонд.
Кожному покупцю-експортерові Держказначействі відкривається спеціальний рахунок. При покупці експортер оформляє в податковій адміністрації, Держказначействі та Аграрному фонді протокол, яким фактично відкликає з податкової своє раніше подану заяву на відшкодування ПДВ у грошовій формі і погоджується на запропоновану урядом нову схему відшкодування ПДВ зерном.
Саме зерном, а ні в грошовій формі, як раніше заявляв міністр аграрної політики Ю. Мельник, тому що в кінцевому підсумку експортер повинен отримати право власності на зерно, куплене у Аграрного фонду. Звичайно, різниця між заявленою до відшкодування і підтверджений податковою адміністрацією сумою ПДВ і вартістю придбаного зерна може бути перерахована експортеру у грошовій формі "за наявності" такого залишку, але навряд чи такий "залишок" з'явиться при існуючих проблемах з бюджетним відшкодуванням ПДВ.
Далі схема така: експортер подає до Держказначейства оформлений протокол, довідку з Аграрного фонду про суму угоди на Аграрній біржі і платіжне доручення на перерахування вказаної суми зі свого спецрахунки в Держказначействі на спеціальний рахунок Мінагрополітики, призначений для державних закупівель та інтервенцій по зерну, із вказівкою " в рахунок отриманого бюджетного відшкодування ПДВ ".
Протягом одного дня Держказначейство на основі висновку місцевого органу ДПА про суму ПДВ, що підлягає відшкодуванню, і поданих експортером документів перераховує гроші на спецрахунок експортера, відкритий в Держказначействі, а звідти - на бюджетний спецрахунок Мінагрополітики.
Отже, якщо бути коротким, схема відшкодування ПДВ на перший погляд, повинна бути досить проста: ви укладаєте на Аграрній біржі операцію з купівлі зерна, держава його оплачує в сумі бюджетної заборгованості з відшкодування ПДВ перед вами.
Але основне питання, що виникає - ціна зерна. Одночасно з прийняттям постанови про продаж зерна держрезерву експортерам уряд підписав інше постанову "Про реалізацію зерна державного продовольчого резерву", яким наказує Аграрному фонду організувати в 2009 р. в установленому порядку реалізацію зерна державного продовольчого резерву врожаю 2006-2008 рр.. за середньозваженою цінами останніх трьох торгових сесій на Аграрній біржі, але не нижче ціни закупівлі з урахуванням витрат на зберігання зерна. Тобто по тим же самим цінами, за якими зерно запропоновано купувати експортерам, що претендують на відшкодування ПДВ.
Але що ж таке - ця "ціна закупівлі"? Всі ми пам'ятаємо 2006-2007 р., коли ціни на зерно в Україні були вкрай високими. Наприклад, взимку 2007 р. держава закуповували пшеницю 3 кл. врожаю 2006 р. за ціною 1370 грн / т!
Але й ціни на закуплені державою зерно врожаю 2008 р. можуть бути набагато нижче, незважаючи на нинішні низькі ціни на ринку.
Аграрний фонд ось-ось почне закупівлі зерна і врожаю 2008 р. в держпродрезерву за мінімальними цінами, встановленими урядом на об'єкти державного цінового регулювання. На зерно врожаю 2008 р. мінімальні закупівельні ціни встановлені на рівні, з ПДВ: пшениця 3 кл. - 1251,43 грн / т, пшениця 4 кл. - 1134,61 грн / т, пшениця 5 кл. - 967,83 грн / т, пшениця 6 кл. - 850,00 грн / т.
Мимоволі виникає аналогія з наведеним вище розпорядженням Кабміну - воно теж обіцяло прискорене відшкодування ПДВ при закупівлі зерна за цінами не нижче мінімальних. Щоправда, тоді експортери повинні були купувати зерно за свої гроші, зараз - за бюджетні. Але і тут, і там простежується спроба уряду підтягти рівень ринкових цін до рівня цін державних. Однак, держава вирішує ще одну проблему: реалізує за відносно високими цінами зерно, закуплені в попередні роки, що досить проблематично зробити в нинішньому році при існуючому низькому рівні ринкових цін.
На нараді 19 лютого з участю зацікавлених державних структур, міністерств та громадських організацій, присвяченому як раз питання реалізації нового механізму відшкодування ПДВ експортерам зерна, була озвучена інформація про намір Аграрного фонду реалізувати на торгах 800 тис. т пшениці, в т. ч. 500 тис . т - продовольчої, переважно 4 кл. Щоб покрити всю підтверджену заборгованість бюджету перед експортерами з відшкодування ПДВ (1,3 млрд грн), Аграрний фонд повинен продати не менше 1 млн. т пшениці 3 кл. або 1,15 млн т пшениці 4 кл. або 1,34 млн т пшениці 5 кл. або 1,53 млн т пшениці 6 кл. за мінімальною ціною. Таким чином, Аграрний фонд поки що не володіє достатньою кількістю зерна, щоб нею покрити бюджетну заборгованість з ПДВ перед експортерами повністю, не кажучи вже про те, що в деяких регіонах державі взагалі не має сенсу розпродавати свої запаси, щоб потім в пожежному порядку не довелося ці запаси створювати заново.
Однак, експортерам реалізовуватиметься зерно врожаю 2006-2008 р. "з урахуванням витрат на зберігання", у зв'язку з чим виникає питання, якою буде кінцева ціна закупленого зерна для експортера? З огляду на те, що кожна партія зерна (лот), яку буде реалізовувати Аграрний фонд на торгах Аграрної біржі, може мати свій термін зберігання, своє місце розташування, ціни продаваних лотів можуть суттєво відрізнятися. Не факт, що найбільш дорогі (з-за високої доданої вартості зберігання) лоти знайдуть попит з боку експортерів. Може не користуватися попитом і зерно, розміщене на найменш зручних з точки зору експорту елеваторах.
Згідно з правилами біржової торгівлі, брати участь у торгах біржі можуть лише акредитовані біржові брокери (і нинішній постанову Кабміну не робить винятки), діючи від імені покупця (у нашому випадку - експортера). Таким чином, ціна зерна для експортера збільшується ще на 0,25% - реєстраційний збір біржі, плюс кілька відсотків біржового брокеру.
Брокерське винагорода перераховується безпосередньо на рахунок брокера, тому, мабуть, його доведеться заплатити експортеру самостійно з власних грошей.
Наступне питання - якість і розміщення зерна. Не секрет, що і комерційні, і акредитовані державними операторами, і навіть державні елеватори часто грішать тим, що якість зерна на вході на елеваторі і на виході може бути досить різним і навіть не відповідає зазначеному в документах.
Однак, експортерам до подібного не звикати, вони кожен день стикаються з аналогічними проблемами і навчилися перевіряти складські свідоцтва та фактичну наявність і якість зерна. Проблема в тому, що до початку торгів на Аграрній біржі зробити це навряд чи буде можливо. При виявленні відсутності зерна на елеваторі або невідповідності його якості заявленому укладений біржовий контракт може бути розірваний, однак, це ще гірше для покупця-експортера, оскільки формально держава вже провело йому відшкодування ПДВ, а повернути назад гроші зі спецрахунку Мінагрополітики нереально. При цьому знизити ціну зерна після підписання біржового контракту через фактичного більш низької якості також навряд чи вдасться, оскільки це не передбачено правилами торгівлі і тому що оплата здійснюється через бюджетні рахунки.
У будь-якому випадку, експортери вже навідується на Аграрну біржу. У них з'явилася надія відвоювати свій мільярд у держави.
Ми вважаємо, що запропонована урядом схема відшкодування експортного ПДВ, якщо вона почне реально працювати, могла б бути більш ніж попит з боку експортерів. Дисконт на "договірному" повернення ПДВ останнім часом досяг значних розмірів, а робота по експорту через лікерогорілчані або енергетичні компанії вже давно не виглядає абсолютно бездоганною з точки зору закону і викликає особливо пильну увагу податкових органів. Тому краще втратити в ціні зерна, але повернути хоча б частину того, що тобі має держава. Але порушується сам принцип безумовного відшкодування ПДВ при експорті в грошовій формі.
Аграрний фонд як продавець зерна зобов'язаний виписати покупцеві-експортеру податкову накладну. Подібні "необгрунтовано" заявлені до відшкодування суми ПДВ і викликали найбільшу кількість запитань у ДПА до експортерам.
Як варіант, податкова накладна не виписується, таким чином, для експортера ціна купленого зерна фактично збільшується на суму ПДВ, тобто на 20%!
Складніше всього доведеться бухгалтерам експортерів. Як по бухгалтерії проводити операції з купівлі зерна в рахунок заборгованості по відшкодуванню ПДВ, ніхто не знає. Не менш клопітно буде і відкрити спецрахунок в Держказначействі.
Але самий незрозумілий питання, на який ми поки що не може однозначно відповісти, - чому уряд, у нинішніх умовах економічної кризи і при перспективі значного дефіциту державного бюджету, раптом взялося за вирішення проблеми відшкодування ПДВ експортерам зерна?
З одного боку, уряд розуміє, що єдиним варіантом підвищення внутрішніх цін на зерно, що також приведе і до поліпшення фінансового стану товаровиробників, є стимулювання експорту зерна з метою зниження тиску внутрішнього пропозиції на ціни. Крім того, уряд зацікавлений, щоб експортери платили товаровиробниках більш високу ціну. Відшкодування ПДВ живими грошима могло б вирішити ці завдання: отримані від держави гроші експортери пустили б на нові закупівлі зерна, одночасно знизивши маржу на своїх експортних операціях. Однак, відшкодування ПДВ експортерам у вигляді зерна, навпаки, може привести до падіння попиту на зерно, що купуються на внутрішньому ринку, і, відповідно, закупівельних цін на нього. Хоча побічно воно може збільшити приток в країну іноземної валюти за рахунок зростання обсягів експорту зерна в цілому.
Але з іншого боку, уряд зараз вишукує додаткові кошти для фінансування державних операцій на ринку зерна. Реалізація зерна держрезерву могла б дати необхідні кошти, проводити вона в грошовій формі. Але й реалізація зерна у товарній формі допомагає вирішити проблему наповнення бюджету Аграрного фонду, оскільки Аграрний фонд, окрім грошей, прямо передбачених для нього в держбюджеті, отримує ще й гроші, що направляються на відшкодування ПДВ експортерам.
Крім того, держава успішно розпродує запаси зерна (наприклад, з метою їх відсвіжування), накопичені їм у попередні роки, та ще й за відносно високими цінами, що може скоротити збитки бюджету від проведення операцій з державним продовольчим резервом.
Очевидно, уряд вирішив поки відмовитися від своєї давній ідеї створення державного експортера зерна або експорту зерна безпосередньо Аграрним фондом, розуміючи, що, по-перше, ефективність експорту державного зерна у зв'язку з його високою собівартістю буде негативним, а, по-друге, конкурувати з недержавними експортерами державній структурі буде вкрай складно. Зараз же з'являється можливість і зерно реалізувати, та ще й на умовах уряду, і бюджет Аграрного фонду збільшити, і експортерів заспокоїти.
Але, з огляду на попередні невтішні зауваження уряду на адресу експортерів, ми вважаємо, що бажання піти їм назустріч і вирішити проблему з державними боргами з відшкодування ПДВ відіграло останню роль під час прийняття урядового рішення про відшкодування ПДВ зерном.
Відшкодування ПДВ по-правительственному виглядає так: купуй зерно в рахунок держборгу з ПДВ на незрозумілих умовах і за цінами, що пропонуються урядом, оскільки "всі інші будуть отримувати відшкодування ПДВ довічно".
Джерело:   idk.ru
РЕКЛАМА

РЕКЛАМА

РЕКЛАМА


© 2008 ПП «Гарант Агро». Усі права захищено.
Портал Агробізнес не несе відповідальності за зміст інформації, яку розміщують користувачі ресурсу.
При повному або частковому копіюванні матеріалів сайта, посилання на Agrobiznes.com.ua обов`язкове